PUNKTOWY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA W KLASACH IV-VIII
Regulamin oceniania zachowania ucznia opracowano na podstawie:
rozporządzenia MEN z dnia 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
Statutu Zespołu Szkół.
Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia, tryb i zasady ustalania ocen realizowane są po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.
Ustalenia ogólne.
1) Ocena zachowania powinna uwzględniać:
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
- respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych,
Ocena z zachowania zostaje wystawiona po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej o spełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych.
2) Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na oceny klasyfikacyjne zachowania.
3) Zachowanie ucznia ocenia się następująco – kryteria punktowe:
zachowanie | skrót literowy | liczba punktów |
wzorowe | wz | 250p i powyżej(*) |
bardzo dobre | bdb | 176p – 249p |
dobre | db | 90p – 175p |
poprawne | popr | 51p – 89p |
nieodpowiednie | ndp | 1p – 50p |
naganne | nag | 0p i poniżej |
* Osoba, która uzyskała 40 punktów ujemnych w ciągu jednego semestru, niezależnie od ilości zdobytych punktów dodatnich, nie może otrzymać oceny wzorowej zachowania w danym semestrze roku szkolnego.
Osoba, która uzyskała 50 punktów ujemnych w ciągu jednego semestru, niezależnie od ilości zdobytych punktów dodatnich, nie może otrzymać oceny bardzo dobrej z zachowania w danym semestrze roku szkolnego.
W celu ujednolicenia wystawiania ocen z zachowania w naszej szkole w roku szkolnym 2019/2020 zostaje wprowadzony punktowy system oceny zachowania uczniów. Jego istota polega na tym, że każdy uczeń otrzymuje na rozpoczęciu roku szkolnego 100 punktów, których liczba może odpowiednio wzrosnąć lub zmaleć w ciągu każdego semestru. Poprzez określone zachowania każdy uczeń może uzyskać dodatkowe punkty dodatnie lub zgromadzić punkty ujemne. Na koniec każdego półrocza punkty będą sumowane, a uzyskany wynik wskaże odpowiednią ocenę zachowania ucznia. Jasno określone zasady uzyskiwania punktów, jak i konsekwencja w ich przydzielaniu przez nauczycieli zdyscyplinują i zmobilizują uczniów do wytrwałej pracy nad swoich zachowaniem.
I. Cele wprowadzenia punktowego systemu oceny zachowania:
1. Stworzenie precyzyjnych kryteriów oceny zachowania, jasnych i klarownych zarówno dla uczniów, rodziców jak i nauczycieli.
2. Wzmocnienie samodyscypliny uczniów, odpowiedzialności za swoje czyny (samoocena i samokontrola).
3. Wzmocnienie motywacji uczniów do poprawy swojego zachowania, danie szansy pozytywnego wykazania się.
II. Ogólne zasady:
1. Obowiązkiem nauczyciela-wychowawcy klasy jest zapoznanie uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) ze szczegółowymi kryteriami oceniania zachowania oraz procedurami zawartymi w tym regulaminie na początku roku szkolnego.
2. Każdy uczeń na początku roku szkolnego oraz na początku II semestru otrzymuje kredyt 100 punktów, który jest równowartością oceny dobrej. W ciągu półrocza może go zwiększyć lub zmniejszyć, co odpowiadać będzie wyższej lub niższej ocenie zachowania.
3. Uczeń rozpoczyna II semestr z nowym kredytem 100 punktów, punkty uzyskane w I semestrze obowiązują tylko do końca I półrocza.
4. Ocenę roczną stanowi średnia arytmetyczna punktów uzyskanych w I i II półroczu.
5. Konkretnemu zachowaniu – pozytywnemu lub negatywnemu – przydzielona jest odpowiednia liczba punktów.
6. Informacje o pozytywnych i negatywnych przejawach zachowania ucznia dokumentuje się na bieżąco wpisami do dziennika klasowego lub indywidualnego zeszytu ucznia z punktami zachowania .
7. Wpisów mają prawo dokonywać wszyscy nauczyciele (wychowawcy na wniosek pracownika administracji i obsługi szkoły) lub osobiście pracownicy administracji i obsługi szkoły w indywidualnym zeszycie ucznia z punktami z zachowania.
8. Każdy wpis powinien zawierać następujące elementy:
a) datę wpisu,
b) krótką informację o zdarzeniu,
c) liczbę punktów,
d) czytelny podpis osoby sporządzającej wpis.
9. Uczniowie mają prawo uzyskać informację o aktualnym stanie punktów na godzinach wychowawczych, a rodzice (prawni opiekunowie) – podczas zebrań ogólnych lub konsultacji indywidualnych.
10. Wychowawca wstępnie podsumowuje punktację na miesiąc przed wystawieniem ocen. Jeśli uczeń jest zagrożony oceną nieodpowiednią lub naganną, wychowawca informuje o tym rodziców (prawnych opiekunów). Uczeń ma jeszcze możliwość poprawienia oceny przez zdobycie punktów dodatnich, jednak do oceny nie wyższej niż poprawna.
11. Uczeń nie może uzyskać oceny wzorowej, jeśli posiada na koncie (poza dodatnimi punktami)
40 punktów ujemnych. Uczeń nie może uzyskać oceny bardzo dobrej, jeśli posiada na koncie (poza dodatnimi punktami) 50 punktów ujemnych.
12. Nauczyciele uczący przed zakończeniem semestru/roku szkolnego przyznają każdemu uczniowi punkty
od 0 do 10. Wychowawca oblicza średnią arytmetyczną i zaokrągla ją zgodnie z zasadami do pełnej liczby.
13. Podsumowania punktacji wychowawca dokonuje na 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej w danym semestrze roku szkolnego. Liczbę uzyskanych przez ucznia punktów wychowawca wpisuje czerwonym kolorem do dziennika lekcyjnego w rubryce poprzedzającej wpis oceny półrocznej/rocznej.
14. W uzasadnionych przypadkach wychowawca w porozumieniu z radą pedagogiczną może obniżyć lub podwyższyć ocenę zachowania niezależnie od ilości uzyskanych wcześniej punktów.
15. Uczeń, który otrzymał 5 upomnień Dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny wyższej niż poprawna. Uczeń, który otrzymał naganę Dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny wyższej niż nieodpowiednia.
16. Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje wychowawca po zsumowaniu wszystkich punktów uzyskanych w semestrze oraz po zasięgnięciu opinii nauczycieli.
17. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowawca, po konsultacji z osobą, która wpisała uwagę i (lub) dyrektorem szkoły, ma prawo do uchylenia zapisu dokonanego przez nauczyciela lub innego pracownika szkoły.
18. W przypadku udowodnienia uczniowi jednego z następujących wykroczeń:
a) znieważanie nauczyciela lub innego pracownika szkoły,
b) wyłudzenia
c) kradzież,
d) picie alkoholu na terenie szkoły,
e) palenie papierosów, e-papierosów na terenie szkoły,
f) używanie lub rozpowszechnianie środków odurzających,
g) udział w zorganizowanej działalności przestępczej, stosowanie przemocy wobec innych osób,
h) używanie na lekcjach urządzeń elektronicznych służących do zapisywania, przesyłania, odtwarzania obrazu i dźwięku, bez polecenia nauczyciela
i) posiadanie, rozpowszechnianie niedozwolonych materiałów w formie elektronicznej i papierowej
(np. fotografie, gazety, rysunki itp.), uczeń otrzymuje ocenę nie wyższą niż nieodpowiednia (niezależnie od ilości uzyskanych punktów).
19. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
20. Rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli nie zgadzają się z ustaloną oceną. W takim przypadku stosuje się działania określone w trybie odwoławczym, zgodnie ze Statutem Szkoły.
III. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2. Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3. Dbałość o honor i tradycje szkoły;
4. Dbałość o piękno mowy ojczystej;
5. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6. Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7. Okazywanie szacunku innym osobom.
PUNKTY DODATNIE
Lp | Kryteria oceny | Osoby oceniające | Liczba punktów | Częstotliwość |
1 | Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim | nauczyciel przedmiotu | 100 |
każdorazowo |
2 | Finalista konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim | nauczyciel przedmiotu | 75 | każdorazowo |
3 | Udział w etapie konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim (kangur, przyrodnicze, kuratoryjne) z widocznym wkładem pracy dziecka (np. uczestniczyli w zajęciach przygotowujących, rozwijających, ) | nauczyciel przedmiotu | 20 | każdorazowo |
4 | Zajęcie I, II lub III miejsca w konkursie pozaszkolnym, międzyszkolnym | nauczyciel przedmiotu | 30-20-15 | każdorazowo |
5 | Udział w konkursie pozaszkolnym, między-szkolnym z widocznym wkładem pracy dziecka | nauczyciel przedmiotu | 10 | każdorazowo |
6 | Zajęcie I, II, III miejsca w konkursie szkolnym | nauczyciel przedmiotu | 20-15-10 | każdorazowo |
7 | Udział w konkursie szkolnym, z widocznym wkładem pracy dziecka | nauczyciel przedmiotu | 5 | każdorazowo |
8 | Udział w pozaszkolnych konkursach sportowych i plastycznych z widocznym wkładem pracy dziecka | nauczyciel przedmiotu | 5 | każdorazowo |
9 | Udział w szkolnym konkursie sportowym lub plastycznym | nauczyciel przedmiotu | 5 | każdorazowo |
10 | Funkcja w szkole (aktywne działanie) | Opiekunowie sekcji szk. | 5-20 | jednorazowo |
11 | Wysoka Kultura osobista- wygląd ucznia zgodny z zapisem w Statucie Szkoły-ZAWSZE, właściwe zachowanie wobec innych osób (Uczeń godny naśladowania) | wychowawca | 10 | raz w semestrze |
12 | Postępy w zachowaniu ucznia i jego wysiłek w pracy nad sobą | wychowawca grono pedag. | 10-15 | raz w semestrze |
13 | Funkcja w klasie (aktywne działanie) | wychowawca | 10 | jednorazowo |
14 | Udział w uroczystościach szkolnych:
– chór, prowadzący, artyści – porządkowi, dekoracje, rekwizyty |
osoba odp. za organizację |
5 2 |
każdorazowo |
15 | Rozwijanie umiejętności poprzez aktywny udział w szkolnych zajęciach pozalekcyjnych, i innych także poza szkołą (za całe półrocze) | opiekun koła | 5 | jednorazowo |
16 | Praca na rzecz klasy i szkoły
– wolontariat (akcje charytatywne) – dbanie o wystrój i porządek sal – gazetki tematyczne – udział w poczcie sztandarowym: – na terenie szkoły – podczas uroczystości dzielnicowych, miejskich |
wychowawca i grono pedagogiczne | 5 – 20 5 5 – 10515 |
każdorazowo |
17 | Pomoc kolegom w nauce, łagodzenie konfliktów koleżeńskich, właściwa reakcja na agresję innych uczniów | wychowawca i grono pedagogiczne | 5 -10 | każdorazowo |
18 | Najlepsza frekwencja w klasie | wychowawca | 5 | jednorazowo |
19 | Brak punktów ujemnych w półroczu | wychowawca | 50 | jednorazowo |
W PRZYPADKU NAUKI ZDALNEJ | ||||
20 | Systematyczne logowanie się na platformie OFFICE 365 i udział w zdalnym nauczaniu | wychowawca | 5 | raz w tygodniu |
21 | Terminowe wywiązywanie się z zadań stawianych przez nauczycieli i odsyłanie ich do oceny. | wychowawca | 5 | raz w tygodniu |
22 | Pomoc koleżankom i kolegom w przekazywaniu informacji. | wychowawca | 5 | raz w tygodniu |
23 | Podejmowanie własnych dodatkowych działań edukacyjnych. | wychowawca | 5 | raz w tygodniu |
24 | Dzielenie się (drogą elektroniczną) zdobytą wiedzą i umiejętnościami z innymi. | wychowawca | 5 | raz w tygodniu |
Jeżeli w konkursach nie przyznaje się miejsc, tylko wyróżnienia, to traktuje się to na równi z zajęciem I miejsca.
- Szczegółowe ustalenia dotyczące punktów ujemnych
PUNKTY UJEMNE
Lp | Kryteria oceny | Osoby oceniające | Liczba punktów | Częstotliwość |
1 | Bójka:
– z uszkodzeniem ciała – szarpanina (popychanie, kopanie) |
Nauczyciel,
wychowawca |
– 50
– 15 |
każdorazowo |
2 | Namawianie innych do łamania norm i zasad współżycia społecznego, regulaminu szkoły | nauczyciel
wychowawca |
– 10 |
każdorazowo |
3 | Bierne uczestniczenie w aktach agresji | nauczyciel
wychowawca |
– 10 | każdorazowo |
4 | Kradzież | nauczyciel
wychowawca |
– 50 | każdorazowo |
5 | Wyłudzanie | nauczyciel
wychowawca |
– 50 | każdorazowo |
6 | Podrobienie podpisu rodzica, nauczyciela lub napisanie usprawiedliwienia | nauczyciel
wychowawca |
– 50 | każdorazowo |
7 | Próba oszustwa (ściąganie), plagiat | nauczyciel
wychowawca |
– 10 | każdorazowo |
8 | Przeszkadzanie i nie wykonywanie poleceń nauczyciela na lekcji | nauczyciel
wychowawca |
-5 | każdorazowo |
9 | Aroganckie zachowanie, odzywanie się do nauczyciela lub pracowników szkoły | nauczyciel
wychowawca |
– 20 | każdorazowo |
10 | Wulgarne słownictwo, obraźliwe gesty lub rysunki (także w relacjach z dziećmi) | nauczyciel
wychowawca |
– 10 | każdorazowo |
11 | Używanie przezwisk nieakceptowanych przez ucznia, prześladowanie, znęcanie się | nauczyciel
wychowawca |
-10 | każdorazowo |
12 | Niestosowne, rażące zachowanie na przerwie, podczas apelu, na wycieczce
– zagrażające bezpieczeństwu |
nauczyciel
wychowawca |
– 10
-20 |
każdorazowo |
13 | Przebywanie na przerwach w miejscach niedozwolonych (szatnia)
– teren poza szkołą |
nauczyciel
wychowawca |
– 10
– 20 |
każdorazowo |
14 | Przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi i innych niebezpiecznych przedmiotów lub substancji np. petardy | nauczyciel
wychowawca |
– 50 | każdorazowo |
15 | Korzystanie z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych bez zgody nauczyciela | nauczyciel
wychowawca |
– 10 | każdorazowo |
16 | Umyślne niszczenie:
– mienia szkolnego – rzeczy kolegów, pracowników szkoły |
nauczyciel
wychowawca
|
-20 -30
|
każdorazowo |
17 | Samowolne opuszczenie sali lekcyjnej bez zgody nauczyciela | nauczyciel
wychowawca |
– 20 | każdorazowo |
18 | Spóźnianie się na lekcje
|
nauczyciel
wychowawca |
– 1 | każdorazowo |
19 | Godziny nieusprawiedliwione 1 h | wychowawca | – 2 | każdorazowo |
20 | Niestosowny wygląd niezgodny z zapisem w statucie szkoły (makijaż, biżuteria, strój )
– farbowanie włosów |
nauczyciel
wychowawca |
– 5
-25 |
każdorazowo
|
21 | Samowolne jedzenie, picie oraz żucie gumy na lekcji
|
nauczyciel
wychowawca |
– 5 | każdorazowo |
22 | Niewywiązywanie się z podjętych zobowiązań i funkcji | nauczyciel
wychowawca |
-5 | każdorazowo |
23 | Uciążliwe przeszkadzanie na lekcjach (chodzenie w trakcie lekcji, rzucanie papierkami, notoryczne odpowiedzi bez podnoszenia ręki, rozmowy z kolegami, itp.) | nauczyciel
wychowawca |
-5 | każdorazowo |
24 | Ujawnienie zjawiska cyberprzemocy | wychowawca
pedagog |
-20-100 | każdorazowo |
25 | Inne skandaliczne nieprzewidziane zachowanie ucznia itp… | wychowawca | – 50 – 100 | każdorazowo |
W PRZYPADKU NAUKI ZDALNEJ | ||||
26 | Brak logowanie się do platformy OFFICE 365 lub innych form pracy zdalnej | wychowawca | -20 | raz w tygodniu |
27 | Sporadyczne ( mniej niż 1 raz dziennie) logowanie się do platformy OFFICE 365 lub innych form pracy zdalnej | wychowawca | -10 | raz w tygodniu |
28 | Brak wywiązywania się z obowiązku nauczania zdalnego, nie wykonywanie zadanych prac zdalnych. | wychowawca | -10 | raz w tygodniu |
29 | Udowodniony plagiat w zadaniach/ pracach zdalnych. | wychowawca | -10 | raz w tygodniu |
30 | Unikanie kontaktu elektronicznego i współpracy z nauczycielami. | wychowawca | -10 | raz w tygodniu |
31 | Niewłaściwe, aroganckie odpowiedzi na konieczność nauki zdalnej. | wychowawca | -10 | raz w tygodniu |